Nå som Minecraft har begynt å rulle ut flere og flere pre lanseringer så er Spigot (utvikler md_5) raskt på plass med sine egne pre lanseringer av den populære server modden Spigot.
Spigot er en mod som kompileres sammen med Minecraft vanilla server, og gjør det mulig for server eiere å endre mange av spillets funksjoner eller legge til noen artige elementer. Alle disse endringene kan gjøres ved å benytte Spigot sine API gjennom plugins kodet i Java. Men Spigot er langt mer enn bare enkle tilpasninger.
Spigot er laget for å øke ytelsen på vanilla server programvaren fra Mojang.
Noen av nøkkelforbedringene i Spigot:
- TPS (Ticks Per Second) forbedring
- Optimalisert vekst, forfall og ticks
- Automatisk stack sammenslåing av items og xp orbes
- Chunk garbage collecting for å forhindre lekkasjer
- Flere konfigurerbare verdier
- Deaktivering av tilfeldige lysoppdateringer
- Oppdager krasj eller heng, og restarter serveren
- Forhindrer serverbelastning ved kart i item frames
- Gir deg enkle timing rapporter for å lettere feilsøke
Ler gjerne mer om SpigotMC på https://www.spigotmc.org/
Forventninger
Jeg har lenge fulgt Minecraft samfunnet på internasjonalt plan og forventningene er STORE etter forrige lansering som da var Minecraft 1.14. Jeg vil gå så langt å kalle Minecraft 1.14 for en fiasko for hele server miljøet. Aldri før har det blitt sluppet en slik versjon med så mange bugs, så mange at det ikke lar seg kjøre på et samfunn med mange spillere.
Minecraft hadde store problemer med ytelsen og måten den håndterte chunks på. Chunks blir håndtert av serveren når en spiller nærmer seg, noe som reduserer ytelsen.
Les mer om Minecraft chunks her https://minecraft.gamepedia.com/Chunk
Det er store forventninger på Minecraft 1.15 og allerede på Spigot 1.15-pre6 ser man store forbedringer hva gjelder ytelse, men det betyr ikke at det er perfekt riktig enda.
Chunk generering er langt bedre på Spigot 1.15-pre6 enn 1.14, men fremdeles er det ikke helt i mål. Man ser at ytelsen blir lavere så snart det er 5 – 10 spillere på. Tidligere ble det funnet en bug som prioriterte FPS fremfor håndtering av chunks. Denne er nå fikset og det forventes at mye av problematikken nå er løst fra Mojang sin side.
Det er selvsagt fremdeles veldig tidlig å si noe om ytelsen på Spigot servere, men det hele virker lovende. Spigot 1.15 vil etter mest sannsynlighet være på samme stabilitetsnivå som sin storebror Spigot 1.13.
Vi har testet Spigot 1.15-pre6
Jeg har selv vært å testet Spigot 1.15-pre6 med Minecraft 1.15 pre-release 6!
Mens det ble gjort tester så jeg spesifikt etter noen enkle bugs, og da ting som gikk på ytelse.
- Chunk generering / chunk håndtering
- TPS dropp
- Ghost blokker
Under testet gjorde jeg alt jeg kunne for å stresse serveren med raske bevegelser og ved random teleport. Det jeg også la merke til var at det spawnet vanvittig mange entities som zombier, dyr, skeletons ++ noe jeg ble veldig glad for. En perfekt måte å teste chunks på!
Jeg minet en del med hakke, sjekket TPS jevnlig. Serveren hadde 17 plugins men dessverre ingen andre spillere enn meg selv. Av det jeg fikk utrettet så var det aldri TPS dropp eller noen form for lagg. Jeg kunne mine helt fint uten ghost blokker. Merket på 1.14 at random teleport var drepen, men her gikk det veldig greit.
Så på generelt basis, da fra mitt eget perspektiv, så følte jeg at min spilleopplevelse gikk problemfritt! Og mine egne observasjoner står i tråd med hva Minecraft samfunnet rapporterer.
Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg gleder meg til å oppdatere min server til Paper 1.15.